دکتر امیرعلی اورندی فلوشیپ فوق تخصصی درد
کلینیک درد آسا
شماره تماس
021-88006302
چهارشنبه صبح
ساعت پذیرش ۱۰-۱۳

علل و علایم سرخوردگی مهره و درمانهای آن چیست؟

لیستزیس مهره یا سرخوردگی مهره از جمله مشکلاتی هست که همواره وجود دارد و مهره ها و دیسک ها در ستون فقرات در موقعیت های فضایی خاصی با ویژگیهای آناتومیکال خاصی در کنار هم قرار گرفته اند و حفظ این موقعیت صحیح باعث دوری از درد و نارحتی می گردد. هر زمانی که این مهره ها جابجایی داشته باشند با تغییر ساختار دردها و مشکلاتی را برای فرد مبتلا ایجاد می کنند. این جابجایی ها می توانند به صورت چرخش های در جا باشد یا خمیدگی به چپ و راست یا حرکت به جلو یا عقب باشد.

این اتفاق می تواند در طول زمان و بتدریج ایجاد شود یا از ابتدا به صورت مادرزادی وجود داشته باشد و بدتر شود یا در اثر ضربه و حادثه این اتفاق رخ داده باشد.

علایم این جابجایی ها طیف گسترده ای از علایم می تواند باشد که از دردهای مختصر در ناحیه کمر و قفسه سینه تا درد های شدید کمر و تغییر شکلهای واضح در ستون فقرات می تواند متغیر باشد. در بعضی موارد با توجه به اینکه تغییرات داینامیک است و این جابجایی ها کم و زیاد می شوند ممکن است در مطالعات رادیولوژیک معمولی مشخص نشوند و تنها با توجه به آن و تمرکز برای تشخیص می توان به آن پی برد.

علتهای مهم اسپوندیلولیستزیس(جابجایی مهره ها)

  1. اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو

جابجایی مهره ها (سرخوردگی مهره)  در اثر افزایش سن و مرور زمان که از شایعترین انواع لیستزیس است اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو نامیده می شود. این عارضه با گذشت زمان و بتدریج رخ می دهد همزمان با افزایش سن که بافتهای بدن آسیب دیده و از شکل طبیعی اولیه خود فاصله می گیرند ، بافتهای نرم اطراف ستون فقرات و همچنین خود استخوانها دچار تغییرات سنی می شوند و از وضعیت طبیعی خارج می گردند. با این تغییرات ثبات ستون فقرات از بین می رود و تغییر موقعیت مهره ها و در نتیجه جابجایی یا همان لیستزیس رخ می دهد.

  1. اسپوندیلولیستزیس مادرزادی

ستون مهره ها دارای ساختار طبیعی S مانند خاصی است که در آن مهره ها با فواصل و زوایای خاصی در کنار هم هستند. هر گونه نقص در تشکیل یا رشد مهره ها در روند تشکیل ستون می تواند باعث تغییرات شکلی واضح یا مخفی در آن شود و جابجایی مهره ها به صورت چرخشی یا به طرفین و … شود. بسیاری مواقع ناهنجاری ها باعث تغییر شکلهای بارز بصورت کیفوز و اسکولیوز می گردد که همراه با نقایص مادرزادی دیگر هم می تواند باشد.

  1. علل دیگر اسپوندیلولیستزیس :

از علل دیگر لیستزیس یا سرخوردگی مهره در ستون فقرات می توان به ضربه ها، تومورها، جراحی ها و … اشاره کرد.

علائم اسپوندیلولیستزیس جابجایی در مهره ها یا همان اسپوندیلولیستزیس می تواند از بی علامت تا علامتدار شدید باشد. در برخی مواقع لیستزیس به صورت یک یافته تصادفی در مطالعات رادیولوژیک دیده می شود. گاهی اوقات نیز علیرغم تغییرات واضح علایم زیادی وجود ندارد. در مواردی که علامتدار می شوند درد کمر یا بصورت محدود در کمر یا لگن یا کمردرد های همراه با دردهای انتشاری به اندامها می باشند. کاهش توان فعالیت هایی مثل ایستادن، نشستن و راه رفتن نیز می تواند دیده شود. در صورت آسیب اعصاب در این منطقه دردهای رادیکولر یا وجود علایمی مثل گزکز، مورمور و ضعف در عضلات قسمتهای پایینتر از محل آسیب وجود دارد. در مواردی که جابجایی در مهره ها ثابت نشده باشد در موقعیت های مختلف دردها تغییر می کنند و با تغییر پوزیشن یا فعالیت درد بیشتر می شود. مانند سایر عللی که روی اعصاب فشار وارد می کنند در صورت بروز اختلال حرکتی یا بی اختیاری ادرار و مدفوع باید سریعا مورد توجه قرار گیرند و با مراجعه به پزشک از آسیبهای جبران ناپذیر جلوگیری شود.

درمانهای اسپوندیلولیستزیس:

بر اساس میزان اسپوندیلولیستزیس درمانهای مختلفی برای کنترل درد و درمان این مشکل پیشنهاد شده است. در موارد ساده و کم خطر درمانهای کم تهاجمی و نگهدارنده شامل استراحت ، ورزشهای تقویت عضلات پاراورتبرال و دارو درمانی و در مواردی که فشار روی مفاصل فاست کمری درد ایجاد می کنند استفاده از بلوک های عصبی فاست و سپس RF و سوزاندن عصب ( عصب کشی ) ممکن است کمک کننده باشد. اگر لغزش ها زیاد باشند و خطر آسیب به اعصاب وجود داشته باشد یا علایم خاصی مثل اختلال حرکتی و بی اختیاری ادراری ایجاد شده باشند از روشهای جراحی برای فیکس کردن این تغییرات استفاده می شود.

 

فروردین 30, 1401 توسط دکتر امیرعلی اورندی 0 نظرات

بیرون زدگی یا فتق دیسک چه علایمی دارد و تشخیص و درمان آن چگونه است؟

فتق دیسک یا بیرون زدگی چیست ؟

ستون فقرات از مهره ها و دیسکهای بین مهره ای تشکیل شده است. این دیسک ها از چند لایه بیرونی حلقوی (فیبروز) که سفت تر است و یک بخش میانی هسته (ژله ای) که نرم تر است و در مجموع این دیسک های بین مهره ای حالت بالشتکهای ارتجاعی بین مهره ها را ایجاد می کنند. کانال نخاعی از عناصر استخوانی مهره ها و بافت های نرم بین مهره ای و دیسکها تشکیل شده است. بخش جلویی کانال نخاعی ازجسم مهره ای و دیسکها تشکیل شده است. به هر دلیلی که قسمت میانی دیسک که نرم تر است از مرکز به سمت حاشیه جابجا شود و شکل طبیعی دیسک تغییر کند ممکن است این تغییر شکل به سمت عقب یا کناره ها جابجا شده و اثر فشاری روی نخاع یا ریشه های عصبی آورد و علایم درد موضعی یا درد اندام را بر اساس اینکه در کمر یا گردن این اتفاق رخ داده باشد ایجاد کند.

علایم فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر چیست؟

بر اساس اینکه شدت بیرون زدگی دیسک چقدر باشد یا اینکه در کدام ناحیه رخ داده باشد علایم تغییر می کنند. اما معمولا مهمترین علامت درد است که جزو شایعترین تظاهرات است. در مواردی که بیرون زدگی ها کم باشد درد های کمر به صورت موضعی در کمر احساس می شوند. این دردها با بعضی حرکتها یا در بعضی پوزیشن ها تغییر می کنند. اگر شدت بیرون زدگی ها هم بیشتر شود یا در جایی رخ داده باشد که روی ریشه اعصاب فشار بیاورد درد اندام نیز رخ می دهد. اسپاسم عضلات اطراف نیز می تواند از تظاهرات دیسک های کمری باشد. در برخی مواقع به درد های دیسک کمر درد سیاتیکی گفته می شود چرا که این دردها در محدوده عصب سیاتیک رخ می دهد. در برخی موارد درد ها با بی حسی ، کرختی یا گزگز در قسمتهایی از اندام مثل قسمتهای جلوی ران یا پشت ران یا کناره های ساق و یا انگشتان بصورت جداگانه یا با هم همراه می شوند. این درد ها برای بیماران نگران کننده و در بسیاری مواقع باعث محدودیت در حرکت و استراحت می شوند.

در بیشتر مواقع فتق یا بیرون زدگی های دیسک کمر در قسمت پایین کمر و مهره های پایینی کمر که محل اتصال ستون فقرات کمری به لگن می باشد رخ می دهند. در بسیاری مواقع در افرادی که سن بالایی ندارند در نتیجه فعالیت های سنگین یا برداشتن بار سنگین دچار این بیرون زدگی ها و در نتیجه درد می شوند. اگر این بیرون زدگی ها شدید باشند بخش ژله ای هسته دیسک ، حلقه های فیبروزی را پاره نموده و مواد هسته دیسک به بیرون از آن ریخته و علایم و دردهای شدید هم ایجاد می نماید که به آن اکستروژن دیسک هم گفته میشود.اگر شدید نباشد و پارگی لایه های بیرونی دیسک شدید و کامل نباشد بیرون زدگی هایی رخ می دهد. اگر شدت کمتر باشد و در حدود متوسط باشد به آنها پروتروزن یا هرنی دیسک هم گفته می شود و در صورتی که شدت کمتری داشته باشد بصورت برآمدگی یا بالجینگ مشخص می شوند. این طبقه بندی ها و تعاریف ممکن است با میزان درد بیمار ارتباط مستقیمی نداشته باشند یعنی ممکن است حتی با مقدار کمی بیرون زدگی دردهای شدیدی ایجاد شود یا حتی در مواقعی با پارگی کامل نیز دردهای زیادی وجود نداشته باشد. که تشخیص و تعیین وضعیت بیمار در این مواقع کاری تخصصی و مهم بر اساس جمیع علایم و مطالعات رادیولوژیک می باشد.

روش های تشخیصی بیرون زدگی یا فتق دیسک چیست؟

ام آر آی(MRI ) تقریبا در حال حاضر بهترین روش تشخیصی فتق یا بیرون زدگیهای دیسکهای کمری می باشد. در بسیاری از موارد تقسیم بندی هایی مثل بالجینگ، پروتروژن، اکستروژن که برای بیرون زدگی دیسک استفاده میشوند بر اساس تصاویر ام آرآی تعیین میشوند. در مواردی که امکان انجام MRI  وجود ندارد برای تشخیص روشهایی وجود دارد ولی دقت کمتر و انجام سخت تری دارد.

 

 درمان بیرون زدگی یا فتق دیسک چیست؟

معمولا بعد از تشخیص صحیح درمان صورت می گیرد. در بسیاری مواقع دردها با یافته های تصویربرداری مطابقت و همخوانی ندارند و صرفا” تکیه بر مطالعات تصویربرداری ممکن است درمانهایی را مطرح نماید که در واقع نیازی به آنها نمی باشد و برعکس.

براساس اینکه علایم چه باشند و میزان بیرون زدگی چقدر باشد درمان در نظر گرفته میشود. استراحت و پرهیز از فعالیتهای سنگین از اصلی ترین بخشهای درمان محسوب می شوند.درمانهای جدید امروزی برای فتق دیسک یا بیرون زدگیهای دیسک شامل درمانهای دارویی ، درمانهای کم تهاجمی مثل لیزر داخل دیسک و درمانهای تهاجمی تر مثل جراحی می باشند. از جمله درمانهای دارویی مهم داروهای ضد التهابی غیر استروییدی (NSAIDs) داروهای استروییدی است.

 

همانگونه که در بالا ذکر شد انواع مختلفی از بیرون زدگیها و عواقب احتمالی آنها وجود دارند و در بسیاری از آنها علایم شبیه دارند و بنابراین تشخیص صحیح برای اقدام درمانی ضروری است. از سوی دیگر با توجه به اهمیت فشار روی اعصاب و احتمال آسیب عصبی جبران ناپذیر ، بهتر است از درمانهای غیر متعارف پرهیز شود و حتما در این موارد با پزشک مشورت شود. مراجعه به کلینیک درد و فوق تخصص درد نیز می تواند برای انجام اقدامات کم تهاجمی در کنترل درد پیشنهاد خوبی باشد.

تماس با ما 02188006302

دکتر امیر علی اورندی- فلوشیپ فوق تخصصی درد

کمردرد و شایع ترین علت های آن

کمردرد و شایعترین علتهای آن

گفته می شود که کمردرد شایعترین درد بعد از سردرد است و همه افراد به نوعی آن را تجربه می کنند. و یکی از علتهای مهم غیبت از کار و کاهش عملکرد افراد مبتلا می باشند. این درد می تواند علتهای مختلفی داشته باشند.البته بسیاری مواقع کمردردها در صورت تشخیص و درمان به موقع می توانند کنترل پذیر و بی خطر باشند و رفع شوند. علایم در کمردردها نیز در افراد متفاوت است و مدت طول کشیدن تیز فرق می کند. این درد ها می توانند به صورت دردهای بسیار شدید و ناتوان کننده و ناگهانی رخ تا درد های خفیف و مداوم متغیر باشند. منشا این دردها می تواند استخوانهای ستون فقرات یا بافتهای نرم اطراف آن مثل دیسکها و یا لیگامانها و عضلات اطراف باشند.این درد ها می توانند ناشی از پارگی دیسک ، آرتروز مفاصل بین مهره ای ، کشیدگی لیگامانی، جابجایی های مهره ها و … باشد. درد ها می توانند مداوم یا متناوب باشند.می توانند همراه با علایم دیگر از جمله انتشار درد به اندامهای تحتانی و گاها به شکم و کشاله رانها باشد. گاهی اوقات فعالیت این دردها را تشدید می کند یا اثری بر آنها ندارد. گاهی با تغییر وضعیت بدنی بدتر می شوند و گاهی تغییر پوزیشن اثری بر آنها ندارد. گاهی اوقات بی حسی و یا گزگز و مورمور نیز می تواند جزیی از این دردها یا همراه با آنها باشد.

علتهای اصلی و شایع کمر درد

همانطور که ذکر شد علتهای کمردرد می توانند متفاوت باشند.

1. کمردرد با منشاء عضلات

آسیبهای عضلات اطراف ستون فقرات از شایعترین علتهای کمردرد است که برای بسیاری از افراد پیش آمده و آنرا تجربه می کنند. این آسیبها می توانند ناشی از نوعی فعالیت همراه با کشش بیش از حد توان عضله باشد یا بر عکس در مواقعی که فعالیتی با قدرت بیش از توان عادی عضله انجام میشود و به عضله آسیب می رسد. در همین نوع فعالیتها ممکن است به غیر از عضلات ، بافتهای نرم دیگر از جمله تاندونها و لیگامانهای نگهدارنده عضلات و استخوانها آسیب ببینند و دردهایی کاملا مشابه و حتی شدید تر ایجاد نمایند. معمولا بیماران برداشتن بارهای سنگین یا هل دادن اجسام سنگین را به عنوان علت به خاطر می آورند. بخشی از درد های این نوع کمردرد ناشی از اسپاسم عضلات و التهاب بافتهای درگیر با آسیب است.
این نوع کمردرد ها می توانند خفیف یا شدید باشند و حتی موجب از کار افتادن و بی حرکتی های شدید به دلیل درد شوند. اتفاقا بسیاری مواقع دردهای ناشی از اسپاسم عضلانی بسیار شدید تر از حد تصور است و با دردهای ناشی از پارگی دیسک کمر اشتباه گرفته می شوند. این دردها می توانند موجب انتشا درد به نواحی اطراف مثلا به باسن یا ران و کلا اندام تحتانی شوند. استراحت و بی حرکتی و گرمای موضعی کمک کننده است.

2. اختلالات دیسک شامل بیرون زدگی دیسک و پارگی دیسک و کمردردهای سیاتیکی

ستون فقرات از گردن تا ناحیه کمری ساختار مشابهی از قرار گیری مهره ها و دیسکهای بین مهره ای دارد. این دیسکها بخشی از توان حرکتی ستون فقرات هستند و از طرفی نقش تعدیل کننده ضربات را دارند. ساختار این دیسک های بین مهره ای به نحوی است که بخش سفت بیرونی و بخش نرم داخلی دارند که ماهیت الاستیک ویژه ای پیدا می کنند. در سنین کمتر این دیسک ها به صورت بالشتکهای پر آب تر و نرم تر هستند و با افزایش سن کم آب تر و متاثر از افزایش سن می شوند و به سمت خشک تر شدن و از دست دادن خاصیت الاستیکشان می روند. تخریب این دیسک های بین مهره ای می تواند ناشی از یک فرایند مزمن و مکرر و طولانی باشد یا ناشی از یک اتفاق ناگهانی و ضربه باشند. اما در هر صورت که ایجاد شوند درد کمر ایجاد می نمایند و این درد کمر می تواند بر اساس علت شدید یا خفیف باشد. خوشبختانه با پیشرفت های امروزه و امکان انجام تصویر برداری ام آرآی(MRI) می توان این تغییرات را بررسی نمود. خشک شدن دیسک ها، بیرون زدگی دیسک، پارگی دیسک ها یا اثرات تغییرات مزمن ناشی از سن را می توان در این تصویربرداری ها دید.
اختلالات و تغییرات دیسک ها که منجر به کمردرد می شوند می تواند ناشی از افزایش سن یا مشکلات مزمن دیگر مثل نشستن، ایستادن و راه رفتن های طولانی باشند. گفته می شود در این شرایط ضربات مکرر به صورت تجمعی به تدریج اثرات خود را در دیسک و ستون فقرات گذاشته و ایجاد درد کمر می نمایند. این کمردرد ها می توانند ناشی از بیرون زدگی دیسک ها یا در مواردی پارگی دیسک یا آرتروز و تشکیل استئوفیت و اثر روی اعصاب اطراف باشند.
تغییرات مزمن ممکن است باعث جابجایی هایی در مهره ها شده باشند که لغزندگی مهره به جلو یا عقب یا چرخش های طرفی از آن جمله هستند. این گونه تغییرات نیز باعث کمردرد هایی با ماهیت منطقه ای یا همراه با دردهای انتشاری به پاها می تواند باشند.
در صورتی که اتفاقات ناگهانی رخ بدهد یا یکی از علتهای مزمن تبدیل به علت حاد شده باشد دیسک می تواند پاره شده و با خروج محتویات هسته دیسک که همان بخش آبدار و ژله ای دیسک است به خارج راه پیدا کند. با این اتفاق در بسیاری موارد این مواد به داخل کانال نخاعی و اطراف نخاع و ریشه های عصبی راه پیدا می کنند و موجب آزاد شدن مواد التهابی و تغییرات فیزیکی همزمان شده و دردهای شدید کمر و باسن یا پاها ایجاد می کنند. بیرون زدگی دیسک یا مواد حاصل از پارگی دیسک می توانند روی اعصاب فشار بیاورند و درد ایجاد می کنند. این فرایند یک فرایند عمومی در سراسر ستون فقرات است و هر جا که دیسک وجود داشته باشد می تواند منجر به درد در همان منطقه گردد.
بسیاری مواقع دردهای کمر که به اندام تحتانی انتشار پیدا می کنند و در محدده عصب سیاتیک بیمار را آزار می دهند به نام دردهای سیاتیکی شناخته می شوند. در واقع عصب سیاتیک از چند ریشه عصبی تشکیل می شود که این ریشه های عصبی از ستون مهره ها خارج می شوند و در فرایند های بیرون زدن دیسک یا پارگی دیسک تحت فشار قرار می گیرند و متاثر می شوند و علایم را در مسیر این عصب ایجاد می کنند.
در بیشتر موارد این کمردردها شدید هستند و می توانند موجب ناتوانی در عملکرد بیمار و بی حرکتی شوند. علایمی مثل اسپاسم عضلانی و گزگز و مورمور در اندام یا بخشهایی از اندام می تواند همراه با این دردها باشند. در بسیاری مواقع با استراحت و درمانهای ساده پاسخ به درمان نمی دهند و بیمار را مجبور به مراجعه به پزشک می کنند. علامت بسیار مهم در این موارد که حتما نیاز به مراجعه به پزشک و مداخله دارد از کار افتادن بخشی از اندام مثل انگشتان یا پا است که در اصطلاح می توان به آن فلجی بخشی از اندام گفت. این علامت در صورت همراهی با کمردرد جزو علایم خطر مهم است.

3. استئوآرتریت

افزایش سن به تدریج در کلیه بافتها تاثیرات خود را می گذارد. مفاصل مختلفی در نقاط مختلف بدن وجود دارند و در ستون فقرات نیز مفاصلی به نام فاست برای تامین شرایط حرکتی ستون فقرات وجود دارند. تغییرات سنی به نام آرتروز در مفاصل همه جای بدن و از جمله فاستهای ستون فقرات رخ می دهند. با کاهش فاصله مفصلی و دژنراسیونهای دیسک ها و مهره ها تغییراتی ایجاد میشود که باعث کمردرد می شوند. دردها با برخی حرکتها بدتر می شوند. ممکن است درد به اندامها نیز انتشار داشته باشد. گاهی اوقات این دردها شدید و همراه اسپاسم عضلانی است و بیمار را مجبور به مراجعه به پزشک می کند.

4. دردهای ناشی از تنگی کانال نخاعی

ستون فقرات کمری متشکل از تعدادی مهره است که به عنوان محافظ برای نخاع و اعصاب می باشند و کانالی استخوانی را از جمجمه تا لگن تشکیل می دهد. نخاع و اعصاب در این کانال با شرایط خاصی قرار دارند که در حالت نرمال فشاری روی آنها نیست.
به هر علتی که این کانال تنگ شود روی اعصاب و نخاع فشار وارد می شود و موجب کمردرد می شود. درد کمر ناشی از تنگی کانال نخاعی بیشتر با افزایش سن دیده می شود و در افراد مسن شایع است. بخشی از این تنگی ها ناشی از بیرون زدگی های دیسک های بین مهره ای و بخشی ناشی از تغییرات سنی در مهره ها یا همان آرتروز و تشکیل استئوفیت است. تنگی کانال نخاعی باعث درد کمر به همراه درد پاها و بی حسی و گزگز میشود. این کمردرد با راه رفتن تشدید شده و با نشستن یا خم شدن به جلو علایم کمتر میشوند. در بسیاری موارد با درمانهای معمول دردها کم نمی شوند و ممکن است لازم باشد مداخلات کم تهاجمی برای کنترل این دردها انجام شود.

5. لغزندگی و شکستگی مهره ها

هر مهره در ستون فقرات در جای خاصی قرار دارد. در صورتی که این مهره ها به سمت جلو یا عقب تغییر وضعیت بدهند یا به اصطلاح جابجا شوند بخشهایی از مهره ها در اثر فشار دچار شکستگی و تغییرات آرتروز و همان اسپوندیلوز و یا در موارد دیگر اسپوندیلولیستزیس میشوند. این مشکلات نیز باعث کمردرد می شوند و با ایستادن طولانی یا نشستن بدتر می شوند. اافزایش وزن و چاقی شکم و تنه باعث تشدید این کمردرد ها می شود.گاهی دردهای انتشاری به اندامهای تحتانی و گزگز و مورمور ممکن است همراه با این نوع کمردرد ها وجود داشته باشند. در مواردی که این عوارض خفیف باشند، با برخی اقدامات ساده می توان آنها را کنترل کرد. در مواردی که شدید باشند و برخی معیارهای خاص را داشته باشند ممکن است نیاز به اصلاح از روشهای تهاجمی باشد.

6. شکستگی مهره ها

گاهی اوقات در اثر ضربات یا تصادف شکستگی هایی در مهره ها ایجاد می شود که مثل سایر شکستگی ها درد ایجاد می کند. این شکستگی ها کمردرد های شدیدی می دهند که حتی با لمس مهره ها تشدید می شوند و بیمار در خوابیدن و استراحت نیز درد شدید تجربه می کند. این شکستگی ها در سنین بالاتر و با وجود پوکی های استخوان شیوع بیشتری پیدا می کنند. در سنین پایینتر بیشترعلت این کمردردها شکستگی های ناشی از ضربه ها هستند.

7. انحراف ستون فقرات یا اسکولیوزیس

همانطور که ذکر شد ستون مهره ها از تعدادی مهره با موقعیت های خاص و در یک امتداد تشکیل شده است. انحنای هر بخش از ستون فقرات اختصاصی است و تغییر این انحنا ها باعث غیر طبیعی شدن و در نتیجه بروز کمردرد می شود. دراسکولیوز ستون فقرات بجای اینکه صاف به نظر برسد شبیه حرف S میشود . این عارضه می تواند مادرزادی یا ناشی از افزایش سن باشد. تغییرات ناشی از اسکولیوزیس در مفاصل و دیسک ها دیده می شوند و کمردرد یا درد پشت ایجاد می کنند که با بعضی وضعیت ها بدتر میشوند.
8. علتهای کمتر شایع
متاستازها و دردهای کانسری، عفونتها و بیماریهای بافت همبند و … نیز می توانند کمردرد هایی بدهند که هر کدام باید به طور کامل بررسی شده تا بر اساس تسخیص صحیح مورد درمان قرار گیرند.

همانگونه که در بالا ذکر شد کمردرد ها انواع مختلفی دارند و در اکثر آنها علایم شبیه است و با هم همپوشانی دارند بنابراین تشخیص صحیح برای اقدام درمانی ضروری است. از سوی دیگر با توجه به اهمیت فشار روی اعصاب و احتمال آسیب عصبی جبران ناپذیر ، بهتر است از درمانهای غیر متعارف پرهیز شود و حتما در این موارد با پزشک مشورت شود. مراجعه به کلینیک درد و فوق تخصص درد نیز می تواند برای انجام اقدامات کم تهاجمی در کنترل درد پیشنهاد خوبی باشد.

تماس با ما 02188006302
دکتر امیر علی اورندی- فلوشیپ فوق تخصصی درد